Березовий сік
Зоя Павлівна попередила дітей, щоб одяглися по-робочому, бо доведеться ліс лікувати. Дивина! Як людей лікують, усі знають, а ось як ліс… Тому з нетерпінням чекають Михея Хомича. У лісника, як він каже, слово — золото: прийшов у призначений час. Весело оглянув учнів, кожну взуваночку перевірив, а тоді повів у ліс. Біля березового гайка зупинився.
— Хто з вас приходив сюди сік точити?
— Ми були… І ми… І ми…
Михей Хомич спохмурнів.
— Ходімо тоді до берізок, покажу вам дещо!
Як підійшли ближче, побачили, що багато стовбурів дерев стояли зволожені: з отворів, кимось пробитих, збігав на землю сік.
— Немовби плачуть! — промовила сумно Зоя Павлівна.
— Зло роблять ті люди, що отак з деревами поводяться, — погладив стовбур берези лісник. — Прокрутять дірку, націдять соку в банку й підуть, а берізка від того силу втрачає, на неї хвороби всілякі нападають, може навіть всохнути… Ну, то що, будемо дерева рятувати?..
— Будемо! — за всіх відповів Ігорьок.
Михей Хомич повів їх у глибину гайка. Там, на дорозі, діти побачили Воронька, у віз запряженого. Наввипередки побігли до коня. А той уже упізнав їх, заіржав радісно.
На возі стояв ящик із вологою глиною. Поки діти Воронька гладили, лісник розім’яв її і аж тоді покликав помічників, роздав їм по дерев’яній дощечці, а на неї по шматку глини поклав.
— Ходімо!
Біля берези, що найдужче постраждала, показав, як треба дірки та тріщини глиною замазувати.
— Сокорух тільки почався, глина висохне і не випустить із стовбура життєдайної вологи! — пояснив.
Михей Хомич розставив учнів по рядах, і робота закипіла. Ледь встигав глину розминати, а Зоя Павлівна радила учням не поспішати, підправляла їх…
Ігорьок замазував щілину, що аж до землі тягнулася, а тоді як сахнеться:
— Їжак!
Діти до нього. Справді, з купи торішнього листя вилазив їжак. Обтрусився, потім зиркнув на учнів, пирхнув сердито й скрутився клубочком. Тільки голки увсебіч стримлять. Ігорьок пальцем до них доторкнувся — гострі!
— Зоє Павлівно, а що, як до школи його взяти? — попрохала Маринка, яка мало не стрибала від радощів од такої зустрічі. — Доглядати будемо їжачка, а як набридне — відпустимо!..
Саме Михей Хомич нагодився. Почув такі розмови, знову спохмурнів.
— Їжак не іграшка. Жива істота і дуже в лісі потрібна — мишей, слимаків, хробаків знищує… До того ж у їжаків зараз сім’ї утворюються. Заберете його звідси, награєтесь ним, а він без пари залишиться. Негоже так робити!
Учні мовчки відійшли від їжака, а тут Павлик гукає:
— Джміль!
Сипонули туди, немовби ніколи того джмеля не бачили. Хтось хотів його спіймати, та знову лісник втрутився:
— І його чіпати не треба. Уявляєте, як важко було джмеликові зиму холодну пережити. А тепер він шукає нірку, щоб завести там сім’ю.
Тим часом джмелик знайшов нірку під березою й сховався у ній.
— Запам’ятаймо цю місцину, — сказала Зоя Павлівна, — будемо влітку сюди приходити, простежимо, як джмелина сімейка розвиватиметься.
Закінчилася глина, і лісник повів дітей до струмочка руки помити. А тоді покликав їх до високої берези. Учні підійшли й побачили, що в стовбур вправлено цівку з бузини. Сік стікає у відро.
— Ось так треба сік точити, — показав Михей Хомич, — а як закінчитья сокорух, я вийму цівку й заткну отвір корком. Ще й глиною замажу. Од цього дерево не постраждає.
Лісник знайшов склянку, й учні досхочу напилися березового соку. Смачного-пресмачного!
Плотва
Весна справді видалася рання. Зазеленіли луки, горби вбралися у жовті квіти кульбаб. З червоного верболозу осипалися котики, в неглибоких калюжах прогрілася вода, і в ній закопошилися комахи, закумкали жаби, весело застрибали вертячки.
Після уроків Ігор скликав свою ланку, й діти подалися за село аж до річки. Дорогою збирали гарні мушлі перлівниць, які занесла сюди повінь, щипали молодий соковитий щавель, слухали солов’їв. Вже до прибережних кущів доходили, як Валько помітив у великій, але мілкій калюжі рибу.
— Плотва! — впізнав Ігор. — Ми з татком її на вудочку не раз ловили.
— Та яка велика! — зраділо вигукнув Валько. — А тут же зовсім мілко. Буде ввечері юшка!
— Яка юшка! — обурився Ігор. — Чи не знаєш: риба нереститься зараз, ловити її заборонено. Давайте краще вириємо рівчачок до річки й випустимо туди рибу!
Пропозицію ланкового підтримали всі. Валько побіг мерщій по лопату, й діти узялися до роботи. Невдовзі вода з калюжі весело побігла в річку, а з нею попливла й риба. Сорок плотвичок нарахували діти, а одна, найбільша, ніяк не могла пробитися на волю Валько взяв Ті в руки.
— Добряча!
— Може, на юшку залишиш? — уколола Маринка.
— Ти що? — розсердився той. — Нерест зараз у риби, ловити її заборонено, — скоса глянув на Ігоря.
Піонери перезирнулися й пішли обстежувати інші калюжі.