Напоєні дні
Ах, ти, тоска проклята!
Ох, докучлива печаль!
Гризеш мене з малих літ,
Як міль одежу, як іржа сталь!
Ах, ти, скуко! Ах ти, муко, люта муко!
Де не піду — все з тобою, всюди, всякий час.
Ти, як риба з водою, все коло нас!
Григорій Сковорода
На Либідь кияни виганяли худобу. Заспані дівчата з довгими лозинами в руках протирали очі й зацікавлено дивились на чудного юнака в зеленкувато-рудому сурдуті, в панчохах, що йшли до самих колін, в якихось дивних, припорошених, старих, але зовсім незвичайних черевиках, у високім брилі.
Обличчя було моложаве, все поголене, з легкою дитячою всмішкою.
— Добрий ранок, дівчата!
Дівчата чмихнули, затулили рота рукою й засоромлено відвернулись.
— Не впізнають земляка!
Григорій спинився, зняв бриля й червоною хусткою заходився витирати піт на лобі.
Дівчата відійшли вбік і зацікавлено стежили за ним.
Юнак хвилину постояв, а далі сів на пеньку широкої верби й почав передихати.
— Київ! Київ! Alma mater![1] Хай Бог благословляє!
Берег річки був якскраво-зелений! На оболоні завзято скубли молоду траву табуни гусей. Інколи піднімали голови й лагідно сюсюкали до гусенят.
В той саме час із-за гори, з-за низеньких будинків, що впірнули в густу, ще зовсім свіжу зелень, визирнули перші смуги променів, загорілись у росах і розсипались на довгі рясні лінії.
В Лаврі[2] вдарив дзвін і заспівав довгим срібним голосом кудись у широкі простори: на Бровари й Ірпінь.
Григорій устав і напружився, гостро вслухаючись.
Очі загорілись дивним вогнем і раптом запливли сльозами.
— Свята земля! Рідна, свята земля!
Він підсунув торбинку, причепив на бік дивну чорну з білими кісточками сопілку, стукнув високою палицею, усміхнувся якійсь радісній думці.
І пішов легкою бурсацькою ходою, простягаючи довгу шию вперед.
З воріт дехто визирав і дивувався з цього довгого стрункого юнака.
Григорій до всіх привітно посміхався, наче знав кожного.
Попід горою князя Володимира тихо булькотав струмок.
Старий, ізчорнілий хрест сумно похилився на долину, простягши перехрестя в повітрі, над вітами дерев, ніби захищаючи від нападу затишні байраки.
В прогалину визирнув Дніпро, бурхливо бавлячись на сонці і втомно бризкаючи піною.
І знову спинився Григорій і замислився…
Тінь Володимира, сиза в променях ранку, пройшла перед очима, хвилину постояла під горою й спустилась на долину.
Згадав за все.
Хотів старий князь, як добрий господар, дати радість землі, а що сталось?..
— Чому її залито було всю кров’ю? Чому полягли над нею печаль і стогін?
…Радісно тішив серце повний, срібно-дзвінкий поклик Лаври, що спокійно щоранку благословляв землю.
Григорій пішов далі, але зразу ж стало чомусь сумно.
Той смуток, що завжди, ще з дитинства, точив серце, раптом знову повстав.
Там, за кордоном, блукаючи по чужих землях, Григорій позбувся був його зовсім. І було тоді надзвичайно радісно й легко,— а кожний день святочно проходив.
Чому ж це тепер знову, тут, він починає заходити в серце?
Під новою брамою в ряд сиділи старці й жалібно голосили. Один із них грав на ліру й так захопився, що, здавалося, забув і за саму милостиню. Поруч із духовними піснями вривалися поодинокі жалі за ще недавнім минулим, й невеличкий гурт людей уважно слухав цього старого лірника.
Чомусь його співи гостро вразили Григорія. Проте він постояв хвилину й пішов у браму.
В мурах монастиря снували поодинокі гуртки прочан, побожно вклонялися кожному місцю, заходили в келії й виходили звідти, спітнілі й засмучені.
Серед прочан були здебільшого жінки, одягнуті в темне. Григорій згадав, що тепер весняні хліборобські роботи й чоловіки всі в полі. А проте дивно було бачити цей люд, ще недавно такий сміливий та завзятий, а нині покірний, пригнічений.
— Чого ви шукаєте серед цього зчорнілого каміння?
Одна бабуся дуже уважно приглядалася до Григорія, до його всього поголеного обличчя, ніби впізнаючи в нім когось свого.
Григорій привітно посміхнувся: хтозна, може, землячка з Лубенщини сюди забилась…
Та раптом бабуся відвернулась, почала хреститись та плюватись.
— Німець куцохвостий! І сюди забився! Геть, погане, нечиста сило!
Григорій голосно розсміявся. За старою бурсацькою звичкою хотів показати язика й подражнити сердиту бабу,— а пройшов тихо й засмучено, уважно вдивляючись у церкву, що пишалась на сонці великозірчатими банями.
В церкві йшла служба. Жовті воскові свічки тріщали хилитливим полум’ям перед образами. Товпився народ, по боках стояли чорні постаті в високих клобуках, жовті, скам’янілі.
І зразу ж стало без міри нудно від цих тупих, здерев’янілих облич, від того хору, що дико викрикував на криласі.
Згадалися служби католицькі, злагоджені, врочисті, з прекрасною барвистою музикою й хлоп’ячими співами.
— …Herr Pfanne! Herr Pfanne![3]
В долині Рейну сяяло сонце, зеленіли густі виноградники, а в небі синіли верхів’я гір, що підносять людський дух кудись у далечінь, у чарівну мрійність.
— Signore Scovoroda! Signore Scovoroda![4]
Це кликала юна, палка італійка.
А синьйор Сковорода тоді тікав, як дикий звір, упійманий у тенета. Італійка дзвінко сміялась над дивним Russ’om.
Сковорода вийшов із церкви. Дехто з ченців уважно придивлявся до нього. Може, впізнав,— але Сковороді чомусь важко було признаватись і говорити.
Було на думці йти додому, в Чорнухи. Дорога лежала через Поділ, і Сковорода при нагоді хотів заглянути до Академії[5].
Навколо Академії тихо шелестіли явори, в стінах будинку гуділо густим, нудним бурсацьким шумом.
Товсті присадкуваті колонади будинку сумно, по-старечому дивились на Сковороду.
Чомусь було тоскно, а разом і приємно.
Згадалось юнацтво, шалені молодечі витівки: як утікали до Дніпра, на нічні лови риби, на околиці Києва в чужі сади, а спритніші й до дівчат. Стелилось широке барвисте життя, а багатьом воно замкнулось у стінах монастирів на сувору службу Богові, на важку митру[6]. Дехто з бурсаків боязко виглянув, придивився і впізнав:
— Грицьку? Це ти?
Григорій, червоніючи, посміхався. Двоє нерішуче, але зацікавлено підійшли й привітались.
— А що це на тобі? От чудний який, їй-богу! Як німець лопуцьковатий! І то так усі ходять у Німеччині?
— А як кому доведеться!
— Ну, брат, і чудний ти! Їй-богу!
Старший, високий чолов’яга, почав уважно оглядати.
— А я тобі скажу, що нічого, брате, добре! І я б охочий одягти замість оцих лапсердаків. Теліпається тобі,— тільки собак дратувати на Подолі!
— Ну, а як вам тут живеться?
— Нам? Нудно! Намилюємо Святе письмо так, що аж млосно робиться! Голова набубніє тобі, як лубок! Нудно, братухо, дуже нудно! Та й на дідька воно! В ченці йти не хочеться, а так на Московщину, до цих Етіопів!..[7] Теж, брат, несолодко. Ех, на коня б оце та в степи широкі! Гойдай тоді хвилі вітру—тільки держись!
Він трохи помовчав.
— Слухай, Грицьку, а покурить нема в тебе?
— Ні, я не курю!
— От шкода! А кажуть, німці добрий тютюн курять!
Сковорода хутко попрощався й пішов далі.
З-за Дніпра чомусь довго не повертався човен.
Сковорода сів у холодку під вербою й став чекати.
Сьогодні зранку, як тільки засіріло надворі, Сковорода подався в дорогу і встиг пройти більш як 50 верстов. У тілі почувалася втома, голод уже морив. Вражіння від Києва дивно плуталися зі спогадами про життя на чужині.
Сковорода згадав, що в торбині був хліб. Він вийняв сухий шматок, натер цибулею і почав смачно їсти.
Потім підійшов до невеличкого струмка, що протікав з-під гори, і довго пив холодну воду.
Тоді знову сів на старе місце, й вийняв сопілку, оглянув її тепло, й заходився грати тихих задумливих мелодій на дивній сопілці з білими кісточками.
На Дніпрі купалося сонце, розбивалось на дрібних хвилях, у шумах хвиль, у далечині затонів переливало веселками. Над хвилями вставали чайки й ластівки. Десь скидалась і плескала риба, віддаль ріки мережилась синявими збрижами струменів, по тім боці біліли волохаті полові лози. А геть далі йшли безкраї ліси Броварів.
В сивині лугів майоріли табуни товару з яскравими плямами пастухів.
Чомусь знову згадались далекі юнацькі часи.
Осінньої зоряної ночі йшов пішки з Чорнух до Києва, в бурсу.
Чого так тремтіло тоді серце молодечим запалом?
Чому так хотілось жити тоді звичайним тихим життям, любити простори, сонце, сині далечіні, дихати міцним щебцем і тихим затишно-лагідним смутком вечорів?
І ось хтось розрізав життя на дві смуги. І жодна не знає собі місця ні тут, на батьківщині, ні там — у далеких чужих краях.
Якоюсь тьмяною радістю ваблять ліси й безкраї обрії степів.
Хто кличе туди, за бузові димища? Що за ними твориться?
Якась дівчина, вся в темному, пішла лісовими стежками на росяні поляни з нерозгаданою усмішкою на вустах. А від неї лягла довга сіра тінь.
…Тінь! Це перший символ туги. Тому так болить, у камінчик стискується серце.
Під тихі журливі звуки флейти мимоволі встали далекі дні на чужині.
Долина Рейну, ще юна й свіжа, вся заросла великими незруйнованими лісами. На гострих виступах ще хмурилися старі темні замки.
А внизу молоді сади й виноградники. Поміж ними білі привітні будинки швейцарців. І все обперезано горами.
Куди не кинеш оком — скрізь застигає зір на холодних карбованих лініях, яскраво-білих, червоних і синіх.
Гори гнітять густими тінями вечорів. Гори благословляють радістю голубиною кожний сонячний ранок, коли сонце довго-довго вмивається й не натішиться собою!
Тоді серце голосно стукає в клітку й хоче спорхонути, полинути на верхів’я гір.
Стрункий довгоногий Григорій, легкий, як гірська сарна, хутко переходив із перевалу на перевал.
І не було втоми духові, і втома тіла була без міри солодка.
В невеличких тихих корчмах, у єзуїтських орденів любив спинятись. Там випивав кухоль холодного молока зі скибкою хліба з маслом; інколи давали свіжих яблук та винограду. Тоді серце наливалося соком.
І скрізь привітна зустріч, несподівана й цікава пригода, і скрізь бажаний гість.
Як приємно бути завжди в гостях!
І що, властиво, наше життя, як не радість перебування в гостях!
Треба ж пройти в ньому якнайлегше.
І що ми самі, як не тимчасові мандрівники на цій прекрасній планеті! Треба тільки спромогтись і знайти відміряну нам зарані стежку, «потрібне зробити не важким, а важке не потрібним».
Товстий пузатий Жан Жак Руссо[8] на одній віллі сердито бубонів: «Я, m-г Skovoroda, розвалив би всі будинки, всі брудні оті ями гноюки — наші Парижі, Лондони, Марселі й Відні, я б поскидав усі прикраси, що натягують люди на себе. Ідіть, любі брати, на долини, в ліси, на простори голі такими, як створила вас велика мати Натура, і будьте вільні, як вільними створила вас Натура!»
По-дитячому наївні й радісні очі насмішкувато стежили за нудною одноманітно-густою розмовою славетного, але молодого ще філософа. Інколи в синіх очах загорявся гострий вогник, глибоко прорізував мур, що роз’єднував двох далеких людей.
І тоді Руссові ставало холодно й неприємно від того надзвичайно дужого, гострого розуму, що зразу розрізує блискучу думку.
Що за істота, що за дивний пастух, що прибився сюди з якоїсь незнаної країни, Petite Russie[9], з сопілкою за поясом, неначе з якого ідилічного малюнку!
І чого він тут шукає?
Григорій уважно вслухався в усе. Але інколи за всім тим проскакувала якась насмішкувата думка.
«А чому ж ти сам не роздягся й не пішов голим до Натури? Скинув би свій темно-червоний сурдут і пішов би. Виставив би своє товсте волохате черево й грівся б на сонці серед Натури. А замість того на гладкім череві товстий ланцюжок з годинника, і на ньому теліпаються якісь грубі, важкі цяцьки».
З того розійшовся з Руссом, думка сягала в нові просвіти. І було легко.
А проте все ж інколи дратував товстий позолочений ланцюжок.
У Німеччині в численних князівствах невеликі студентські гуртки в перервах між дуелями за кухлями пива жваво обговорювали нові філософічні питання.
Ще жива була пам’ять Лейбніца[10]. Завзято сперечалися про можливість спізнання монад[11]. У Гановері[12], куди заглянув і Сковорода, тиха, обгороджена могила в затінку лип, здавалось, мудро стежила за всім тим, що колишні, ще живі й суцільні монади внесли, як подарунок вічності.
Скрізь лежали рівні, чепурно оброблені лани. Буйна картопля поміж садами тяглася довгими смугами.
І було приємно стежити за цією завзятою дбайливою працею, й нудно було від цих одноманітно розпланованих ланів і садів із їх чепурною огорожею.
Як і звичайно, Сковорода не вагався заходити в перший будинок у німецькому селі. Його зустрічали там спочатку підозріло.
Але за вечерею, після випитого доброго пива, йшли жарти, інколи й грубуваті.
— Herr Pfanne! Herr Pfanne! Сковорода! Поставив на плиту, й шкварчить сало! Ха-ха-ха-ха! Herr Pfanne! Чого ви сюди забилися?
Сковорода залюбки розповідав про свою науку, мандрівки, про свою влюблену, нікому не відому країну.
— О, ja… О, ja…[13] Наука — це добра річ! Аякже, аякже!
— А в Малій Русі хіба нема вищих шкіл і студентів?
І Сковорода знову розповідав про свою alma mater.
Але в ній не всі науки добре проходять. А він хоче обняти все, дізнатись найкращого знання.
— О, як же, як же! Kleiner Russe![14] Такий маленький, зовсім маленький Russe! Але чому Herr Skovoroda такий високий? Певне, він з високої Русі! Ха-ха-ха-ха!
Сковорода вчував, що його тут ніколи не зрозуміють, і спозаранку хапався, якомога швидше, відійти.
Був і такий випадок. Якась дівчина, дочка німецького господаря, на прощання нарвала й подарувала букет квіток. Сковорода зніяковів, почервонів, якось незграбно розкланявся, а далі, кумедно засміявшись, просто побіг. А дівчина ще довго дивилась услід йому своїми великими, спокійно-синіми очима.
І ця подія чомусь довго не виходила з голови…
Тим часом на середині Дніпра, не знати звідки, з’явився човен.
Старенький дідусь, увесь у білому й сам білий, із розчервонілим, іще моложавим обличчям, вимахував довгим веслом. І човен його хутко прорізував струмені вод.
Коли човен під’їхав до берега, Сковорода встав і привітався.
— Ти тільки сам тут і є, козаче?
— Здається, більш нікого, дідусю!
— Та я й сам бачу, що нікого! І охота ото клопотатися з-за одного, скажи на милість! Наче я в найми до кого став!
Дідусь, очевидячки, був зовсім невдоволений.
— І чого воно так, що опівдні нікого тобі й медом не закличеш до човна? Наче муха взимку — ні однієї не побачиш! А вже як вечір або ранок — тоді й не спекаєшся! Начіпляються тобі, як воші на кожуха. Це тільки ти якийсь чудний, козаче, що кудись поспішаєш. І нащо б ото я турбував людей. Ліг би собі, спочив у холодочку. А на вечір я тебе б і перевіз!
Проте нічого не поробиш. Дідусь захитав головою, закліпав віями й погодився-таки. Григорій хутко зібрав усе своє збіжжя й сів у човен. Дідусь нап’явсь, одіпхнув човна від берега. Човен закрутився, і по тому легко пішов на середину.
— Звідки, козаче, мандруєш?
— А що таке?
— Та щось дивний ти дуже. Німець не німець, жид не жид, бурсак не бурсак, ну й на людину не схожий!
Сковорода посміхнувся.
— Так собі, мандрую світами.
— Що ж, може, діло яке маєш?
— Ні!
— То, мо’, по святих місцях ходив?
— І до цього не маю охоти.
— Диви ти! Ну, тоді чого ж ти блукав, коли твоя ласка?
— Так! Ходив по науку в чужі краї!
— Чи бач, яке діло!
І дідусь раптом змовк і став пильніше гребти.
Тим часом човен допливав на другий бік річки. Хвиля тихшала.
З правого берега перед очима замайорів Київ у своїй дивній красі.
З густих садів і гаїв визирали поодинокі будівлі. Палац графа Потоцького зорів над самою кручею високими шпилями, білими заломами.
А над усім містом на сонці золотіли хрести Софії[15], Лаври, Китаєвої пустині[16] й Видубецького[17].
«Це тихі затони,— думав Сковорода,— де серце людське, як бджілка, напивається ласки Божої. А в них живуть відгодовані, черстві серцем свині й хрюкають ще! О Господи, Господи! Як то буває, коли людина не знає своєї стежки!»
Підпливали до другого берега. В’їхали в затон. Вода була тиха й спокійно виблискувала свічадом. Тіні човна й постатей у ньому пухко лягали вглибінь. М’яко, засмоктуючи, хлюпало весло.
Було тихо й затишно, й ні про що неохота було ні думати, ані рухатись. А так, упірнути в глибінь думок і дрімливо дивитись у прозорі води.
— А скажи, будь ласка, коли ти вчений чоловік,— перервав задуму дідусь,— я от звірив небо, плаваючи отут на річці, та ніяк не візьму в тямок, чого воно ото так бува: одні зорі жовті, інші сині, червоні, а то є й білі. Одні собі спокійно світять, інші все тремтять, бризькають, наче куди поспішають. Що воно за штука така? Чого воно так буває?
Сковорода раптом прокинувся й заохотився розповідати.
— Чи бач, яка штука! А чого вони так блимають?
— А то, бачте, вони крутяться! Кожна зірка або крутиться круг себе, або навкруги якоїсь більшої зірки, так, як наша земля!
— Хіба наша земля теж крутиться?
— Аякже. І вона крутиться круг сонця.
— А чи в тебе, чоловіче, в голові не крутиться?
Сковорода здивовано поглянув. Але дідусь не вдоволено говорив далі.
— Та де ж таки видано, щоб земля крутилася навкруги сонця, як вона стоїть собі на місці, що й не зворухнеш її?
— Та то нам так здається, бо й ми разом із нею крутимось.
— Таке! Тільки, мабуть, не всі крутяться! Щось ти такого почав, козаче, що й не второпаєш, до чого воно.
Він замовк, важко перебираючи в думках.
— А в Бога ти віруєш? — раптом запитав він.
— А чому мені не вірити?
— Ну, мо’, й так! А то є серед вас такі, що не вірують.
— То дурні всякі, що думають, наче вони своїм курячим мізком усього дійдуть.
— Ну, може, й так. Я неписьменний чоловік, не скажу тобі нічого.
І дідусь замовк, стиха хлюпаючи веслом. На березі Сковорода вийшов, а дідусь поволі підплив у тінь під верби й там задрімав на човні.
Сковорода відійшов кілька кроків, роздягся і вперше за довгі роки викупався в Дніпрі. Потому він одягся, подивився востаннє на Київ, що тонув у розпаленому бузовому тумані, й помандрував далі.
Дорога була відома ще з бурсацьких часів, бо добре зміряв її, багато разів мандруючи.
У Броварах переночував, а другого ранку, як тільки заревла скотина, йдучи на пастовень, подався далі.
Опівдні вийшов із широкої смуги лісів. За ними йшли розлогі степи.
Інколи траплялися польові озера, зарослі очеретом, осокою, густою травою.
Ще майоріли червоні маки в степу, жовтий дрік й буркун зорями розсипався навколо. В небі гуляли тужливі кібчики й шуліки.
Захоплене серце розливалося широким струменем невимовної радості. Хотів упасти, цілувати землю, притиснути до грудей трави й квіти, щоб один момент розлився у вічність. І послати в небо радісну хвалу творцеві.
В степу, в далечині яскравіли похилі постаті орачів, що поволі собі піднімали важку цілину, з насолодою гукаючи на воли.
— Гей, гей, сіромахи!
З ними й ночував інколи. Звечора варили кашу. Потім ще довго не засинали. В темряві, що так вабить до щирих довірливих балачок, довго оповідали різні пригоди, казки, чудні дивища. Отож непомітно Сковорода встрявав у розмову й починав оповідати своє життя.
В степу літньої теплої ночі всі люди рівні. Але було особливо приємно відчувати близькою людину, що так дивно уладнала собі життя.
Тим-то поводились зі Сковородою просто, але з особливою інтимною пошаною.
Потім якось непомітно один по одному всі засинали, закопавшись у траву.
Тільки Григорій довго не спав. Стежив за вогнями, що блимали в небі, й горів думкою над великою загадкою вічності.
А в душі поволі сплітався й наростав один намір.
І від того серце боліло й голосно билось.
Справжні ліси починалися тільки біля Лубен, до Чорнухи зоставалося 25 верстов. Але Сковорода почував уже втому.
Проте в самих Лубнах не хотілося зоставатися, та було ще й рано.
Швидко пройшов вулицями, на хвилину кинув зором на Сулу, що розлягалась широкими луками й кривулястою стежкою йшла кудись у глибінь половецьких степів. Під горою ще де-не-де тулилися поодинокі білі хатини міщан, а над ними важко лежали незграбні казарми Петра Першого й поруч із ними за пузатим козачим собором струнко піднімалися вгору високі білі колони зруйнованого замку Яреми Вишневецького[18].
Одним оком зирнув, чомусь засмутився й повернув на чорнуський шлях.
За містом зразу ж почалися ліси. В них плуталась сила вузеньких доріжок. Сковорода звернув на одну з них. Навколо йшли густі кущі, а над ними випинались у височінь старі дуби. Було зовсім тихо. Тільки на верхів’ях крякали ворони. Інколи з-під кущів визирали сині дзвіночки, білі кашки, різнобарвні купала.
Дорога хутко збігала вниз.
У сутінку байраку, в глибокій тиші й прохолоді дзвінко співав соловейко, а його передражнював шпак. Сковорода мимоволі заслухався. Раптом узяв сопілку й став грати на голос соловейків.
Соловейко на хвилину стих, а потім завзято почав переспівувати.
Сковорода засміявся й пішов далі.
Внизу поволі котився потік. Густі верби вкривали його похилими вітами, подалі йшли кущі осичини, важкі тополі, де-не-де старі дуби.
Інколи вискакували до річки кози. Угледівши дивну, ворожу тварину, щулили на хвилину вуха і раптом зривались і тікали в гущавину кущів.
Подекуди траплялись поодинокі хуторянські оселі. Кудлаті собаки люто кидалися на подорожнього, що відмахувався довгою карлючкуватою палицею.
Трохи поодаль якась хуторянка, приставивши долоню над бровами, довго стежила за дивним подорожнім, а тоді поволі йшла до хати.
На горі кидались у вічі невеличкі моріжки.
На один з них падала смуга далеких просторів. За другим яром знов ішли рівні степи. Вдалечині майоріли стрункі явори і пляма білого будинку, але гущавина лісу заступила цей краєвид.
Тим часом сонце поволі сідало. Тіні на дорозі густішали, з кущів віяло січною вогкуватою прохолодою.
Десь загавкав собака й стих. Сковорода прислухавсь й пішов просто на собаку.
Незабаром виринув тин, за ним солом’яна катрага й ряди вуликів. Собака загавкав ще дужче.
За хвилину вийшов високий, кремезний, вже підстаркуватий чоловік.
Сковорода наблизився й привітався.
— Здоров, здоров був!
Сковорода попрохав напитися.
— А хто ж ти будеш? — поспитав пасічник.
— Земляк, дядьку!—відповів Сковорода.
— Звідки ж ти й куди простуєш?
Сковорода сказав.
— Ну, то заходь перепочити трохи. А коли охота, то й переночувати можна, бо куди ж проти ночі додому.
Сковорода радо зайшов. Великий грізний собака ще сердито гарчав, але потроху вгамувався й став махати хвостом.
Пасічник поважно зняв бриля й запрохав Сковороду до катраги.
В катразі було тихо й привітно. На долівці було розіслано свіжої соломи. Стіни дбайливо обставлено очеретом. За переплетинами лозини висіли коряки, рійниці, ножі, різне приладдя.
Пахло медом та свіжою вощиною.
В кутку забилися бджоли й довго заспокійливо гуділи.
Сковорода випив води і з полегкістю передихнув. Пасічник увесь час уважно стежив за ним.
— Бачу я, чоловіче, що ти гість неабиякий тут! Хто б ти не був, а перепочинь часину, а я піду пошукаю, чим тебе пошанувати.
За кілька часу пасічник повернувся і приніс кілька щільників меду.
— Ось, козаче, шануйся, що Бог послав!
Обидва сіли до вечері. Пасічник інколи коротко запитував, видно, міркуючи над словами Сковороди.
Згодом вийшли з катраги.
На пасіку лягли густі, пронизані золотою порохнею промені, високі верховіття дерев золотіли в останнім сяйві заходу, і прискало й жевріло золотом небо.
До вуликів злітались останні бджоли. Залетівши всередину, вони тихо й розповідливо гули.
Обидва чоловіки стиха гомоніли і в розмові непомітно вийшли за пасіку. Вузенькою стежкою вибралися вгору, звідки йшло широке узлісся.
І знову встали ті ж самі степи, що було промайнули перед очима Сковороди, але цього разу широкі, безкраї, з густою каймою лісів по один бік, з самітними сильветами дерев десь на обрії.
Вечірня задума тихо лягала на степ. Десь удалечині над Сулою визирали білі плями Мгарського монастиря[19].
А степ поволі вростав у небо.
Григорієві приємно було розмовляти з дідусем.
Пасічник мав, як видно було з усього, живий допитливий розум, усім цікавився, усе розпитував, до всього мав свою думку й інколи гостро кидав її, але просто й щиро, подружньому.
— Ну, що ж ти думаєш робити в нас, козаче?
— Хтозна, дядьку! Ще не знайшов своєї стежки!
— Чого ж так? Скільки шукав і не знайшов?
— Що довше шукаєш, то трудніш вибирати. Думка така, щоб хоч трохи дечого розповісти людям.
— Гм! Чи то ж приймуть тебе?
— А чого ж не приймуть? Усякому одміряв Бог частину свого розуму. І всяк розумну думку приймає.
— А нащо вона йому? Все це зайве, козаче! Ти краще розказуй, як треба гарбузи садити, як за скотиною ходити, за пасікою! Тоді тебе приймуть і скажуть, що ти корисний чоловік. А то що твої слова! Ти будеш говорити про Бога, чисту совість, правду людську! Нащо й кому вони здались? Хто тепер живе по правді, хто шукає її? Нема її, ніколи не було й не буде!
— В кожного живе вона в серці. І колись настане час: прокинеться людина,— а навколо ранок, сонце сміється. І засміється людина з радості великої, й спізнає свого Бога, своє щастя.
— Ех, горе тобі, козаче, буде! Будеш ти отак блукати світами й ніде не знайдеш притулку собі. Гіркий тобі випав хліб!
— Я не женуся за ласощами, за хлібом легким…
— Та все ж їсти тобі й жити якось треба!
— Всяк находить собі поживу в житті. Жодна тварина під Божою рукою не загине без його на те йолі.
— А все ж, скільки їх гине щодня! Ти глянь: коло кожного вулика падають мертві бджоли. Хіба ж вони грішні в чому перед Богом?
Сковорода нічого не відповів, тільки сумно посміхнувся.
Навколо лягла м’яка сутінь степу. Поволі розгоралось зоряне небо.
І знову Сковорода заглянув у безмежність зоряного світу, пронизав на хвилину тужливим зором блимливі вогні — і злякався. Як і раніш, повстала велика безконечна загадка вічності — і гнітила своєю неясною, непереможною волею.
— А проте, дивися сам, козаче,— м’яко додав пасічник,— я чоловік простий, не все мені видно! Може, й знайдеш собі щастя.
Сковорода тепло й вдячно поглянув йому в вічі, широко посміхнувся, але нічого не відповів. Тієї ночі солодко спалось у свіжім повітрі катраги.
Тихо співали нічну пісню бджоли. Десь далеко чиїсь пташині пискливі скарги капали в сутінь ночі. Тільки дуб таємниче шумів листом.
Вранці обоє знову загомоніли. Згодом сіли до сніданку й довго снідали.
Після сніданку Сковорода зацікавлено оглянув пасіку.
— Ти знаєш, козаче, як буде тобі охота,— навідуйся сюди, коли потягне! Тут можеш собі спочити, можеш читати, писати. Що хочеш роби, та й погомонимо трохи!
Попрощалися вони тільки, як сонце повернуло на вечір. Спека спала, і Сковорода, спочивши, хутко й бадьоро пішов додому.
Многа закуталась уже густим туманом. На березі спали гуси, заховавши голови під крила. Закрекотіли тривожно качки, сонно загавкали собаки.
В маленьких віконцях хатів блимали сірі вогні каганців.
Сковорода пройшов давно знайомою дорогою в містечко, минув корчму на майдані. Далі вузенькими кривулястими вулицями заховався в темряві. Було тихо навколо. Від невиразного хвилювання серце голосно стукало в грудях.
Увійшов у двір. Було порожньо. Ворота й хвіртка щільно причинені, але мотузки на них струхлявіли.
У дворі поріс спориш.
Город укрило густим застарілим бур’яном. У маленькому садку кволо п’ялися з-поміж трави поодинокі кущі квіток.
Пахло старою пусткою.
Григорій хвилину постояв, прислухався, далі рішуче підійшов до дверей і натиснув. Вони були замкнуті. Тихо наблизився до вікна, заглянув. Було порожньо й темно.
Ще нічому не ймучи віри, голосно постукав, але до нього ніхто не обізвався.
Тут неможливе стало ясним і цілком певним.
Те, що за ці роки навіть не спадало на думку, сталося — просто й несподівано.
Ще раз востаннє рішуче постукав. А далі безсило спустив руки і став прислухатись.
У сусідньому дворі рипнули двері — хтось вийшов надвір.
Григорій підійшов і привітався.
— Хто там? — поспитав жіночий голос.
Григорій обізвався.
— Та чи це не Грицько? Ох, лишенько, звідки ж ти взявся? А ми вже гадали, що тебе й на світі нема. Ось який час, а про тебе ніякої чутки. То було коли-не-коли та й покажешся, а то зовсім не видно.
— А де ж наші, не знаєте? — поспитав Григорій.
— Які ваші? Та хіба ж ти нічого не знаєш?
— Та ось стукаю, стукаю, та ніяк не достукаюсь.
— Е, братіку рідний, не достукаєшся вже. Хоч скільки вже не стукай — не встануть, не обізвуться.— І жінка почала плакати.
— Як не встануть?
— А так, соколику! Подякували тобі красненько!..
Та все, що так міцно давило коло серця, раптом розлилось і пішло тонкими струмочками крізь серце в горло, звідти виступило на очі.
Від того стало легше.
— Коли ж це сталося?
— Та вже три роки.
— Ну, а Андрійко?
— А Андрійка як сирітку забрали тут одні заможні люди за пастушка. Так він, сердешний, захворів на голову та й пішов слідом за батьками.
Щось упало важко кудись у глибінь прірви.
Від того було на душі м’яко й тужливо.
І хотілось довго-довго гомоніти з цією жінкою.
— Так би й не впізнала тебе,— придивлялась жінка,— не то пан який, не то німець.
Сковорода нічого не відповів і розпитував далі.
Вони ще довго розмовляли. Згодом Сковорода поспитав про тітку Секлету, материну сестру, й пішов до неї.
Тітка довго плакала, тиснула довгу шию Григорія до себе, обливала сльозами й примовляла.
Потім почалися довгі родинні розмови.
Другого дня ще зарані Григорій пішов на кладовище.
У самім кутку, сливе поруч лежали дві могилки. Хтось устромив недбайливо два кущі червоних порічок. Але, пильніше оглядаючи, Григорій побачив кілька рядків барвінку в головах матері.
І це особливо втішило й розхвилювало.
Згадались давні дитячі часи. Літніми днями ходив на поле маленьким хлопчиком.
Мати полола, зігнувшись, потонувши в колосках пшениці.
Григорій робив пічурки на дорозі, в поросі садив баштани. А далі від нудьги виходив на могилу.
Там на обрії в розпаленому повітрі мріяли якісь дерева з вузенькими прогалинами.
За ними було якесь прекрасне казкове життя.
Не треба там ні пшениці полоти, ні важкої роботи робити, ні жити в тісній хаті, ні слухати довгі скарги й клопоти.
Якось проходив дорогою в солом’яному брилі, в сірій рясі диякон, широко розмахуючи палицею.
Григорій мріяв: взяти б палицю в руки й, так само розмахуючи, піти туди, за обрій, куди полинуло щасливе життя.
І тоді зразу ж випадала з рук тонка стеблинка бур’яну і ставало моторошно.
І сіріли виснажені зелені лани, і вся земля вставала перегорілими полотнищами.
І мати виглядала злиденною вбогою постаттю.
Хотілось кудись утекти, заховатись під горбом у високу траву й зникнути там, заснути.
Зі старим батьком їздив у поле. У мріях спліталися літні зоряні ночі — і чомусь дратував потертий, запорошений бриль батьків, старі вибійкові штани й маленька кобильчина, що пнулася під гору.
Тепер знову повстала та ж сама нудьга, але ще глибше різала серце. Широка смуга прозорої мли, що слалася на обрії, раптом розбивалася на дрібні скалки, як голки шкла, й застилала ввесь світ великою нудьгою. Нудьга потроху сунула й сунула, як потоки великої повені.
Але навколо було спокійно. У глибокій тиші розпаленого повітря тихо шелестіли вишні, похило журилися старі хрести.
Тіні померлих, виснажених хліборобів парились на сонці.
«Хто знає, що думали старі, як помирали. Які слова злетіли з їхніх вуст в останній момент. Хто знає, може, якийсь заповіт єдино цінний і правдивий зоставили — і він безсило розтанув у повітрі».
З такою думкою Сковорода повертався в село.
І те почуття нудьги, що так раптом прорвалось на кладовищі, знову заговорило.
Десь нудно кудкудакала курка, рохкала свиня під хлівом, гріючись на сонці,— всюди були пообношувані тини. На майдані біля корчми стояв гурт селян, стояв годину, дві й важко перетирав нудні, нецікаві розмови.
І від усього цього чомусь до нестями скиглило серце. Хотілось утекти, або ні — розвалити, розворушити цей замертвілий спокій.
Згадався Рейн, білий, рвучкий, із шумливими пінявими водами, з білявими, осяйними верхів’ями гір, що тікають у глибінь неба, що ваблять дух у височінь.
Увечері прийшов далекий родич Пилип Сковорода, старий начотчик, в окулярах, із товстою Біблією.
Розгорнув книгу й почав сперечатися з приводу текстів створення світу. Григорій жваво захищав нові погляди, Пилип тупо обстоював свої думки. І суперечки що далі, то розгоралися.
— Та й що там казати,— я бачу, ти дуже мало тямиш у цьому! — скінчив Пилип.— Ковалівський піп теж із бурсаків, так він куди краще за тебе знає.
Григорій лукаво посміхнувся.
— Ти щось од німців набрався нового духу! Куди тобі,— а я думав — підеш у попи!
Пилип, очевидно, був незадоволений і хутко вийшов із хати.
— Ну, що ж думаєш робити? — поспитав якось дядько Гнат, чоловік Секлетин.
— Не знаю! Якось не думав.
— А чого так? Що ж тут і думати! Як на мою думку,— сідати тобі на батьківському ґрунті. Ґрунт добрий. Оженишся, поставиш нову хату. І будеш собі хазяїнувати. Святе діло, я тобі скажу! А там, гляди, в попи або на якусь громадську посаду оберемо.
— Кожний знає своє, дядьку,— відповів Григорій.
— А що, може, не так?
— Це щось не про мене.
— Легкого хліба шукаєш?
— Ні, не легкого, а не хочу черева набивати гноякою. Не хочу духа припинати, як коняку до стійла.
— Однаково без цього не проживеш!
На тому розмова й скінчилася.
На село Григорій виходив рідко, але там ішов вже поговір.
Гомоніли, що Григорій перекинувся на німецьку віру, тому й ходить по-німецькому.
Вставав Григорій рано, виходив надвір і йшов далі в степ, у затишні байраки. Бачив, як сонце сміялося до роси, як земля благословляла новий день.
Новий день! Це народження зовсім нового світу, нового життя!
В цьому великому світовому колесі скільки за ніч сталося великих подій!
Народилися нові істоти і з радісним криком простягають маленькі рученята.
В цю пору десь у світовому просторі повстали з космічних туманів нові сонця, і благословили цей величний момент, якого ще не було в вічності,— і засміялись.
А тоді подались у простір пройти призначену путь.
Йшли великі потоки життя з грудей Одвічного.
І захоплене серце Григорія радісно до сліз тріпалося в тонкій клітці.
Виймав сопілку й починав істиха грати.
Навколо паслися гурти товару, овець.
Зацікавлені діти підходили ближче та за кілька кроків ставали й слухали.
Григорій думав.
«Кожен ярок, кожен байрак, кожний клаптик землі має свою, властиву йому одному прикмету, свій власний клаптик душі.
Той, хто спізнає цей клаптик душі, той відчуває великий дух вічності, розпорошений скрізь, по всіх живих просторах світу.
Що є вічність? Це споконвічна сила, що породила туманності, бо мусила створити їх, не думаючи про них. Але в кожній монаді цих туманностей лежала нова можливість безконечної творчості, початок величезної путі, що знову призведе в первісне лоно, на перси вічності.
І тому треба спізнати в кожному подиху життя голос вічності — тоді стане велика світова гармонія!»
І від цього ставало радісно, і весь світ навколо прибирався в пишні дівочі барви.
Дівчина, що йшла з свічкою на лісові поляни, радісно усміхалась — і тінь од неї танула в білих пасмах світу.
Дні пішли одноманітно й нудно. Григорій відчував, як поволі вплітається в серце тиша й спокій, думка вкривається намулом, дрібні клопоти зростають. І ставало страшно.
На селі колись хтось засміявся з убрання — «Німець лопуцьковатий. Забув і хреститись». Ця дрібниця чомусь уразила. Дома дядько сказав:
— Скинь ти, будь ласка, оцю машкару. Хоч станеш на чоловіка схожий.
Нашвидку зібрали сувал сукна й пошили одяг.
Одного разу зовсім спокійно, наче йшов куди недалеко, зібрався в дорогу.
Хутко попрощався й пішов.
Згадав, що в золотоноській сотні є приятель з бурси, Корній Загнида,— й пустився до нього.
Дорога була легка й приємна. Відчував, що раптом з чимось порвав найлюбішим, і від того стало легше.
Другого дня надвечір був у приятеля.
— Грицьку! Це ти? Де ти взявся? От так оказія…
Приятель справді по щирості зрадів зустрічі.
— Ні, ти скажи на милість! Грицько Сковорода! Я таки часто згадував: де він подівся? Гляди, встругнув яку штуку! Так воно й є! Взяв та й утік за кордон набувати знання. Ай, молодчага!
Корній Загнида жив старим парубком. У просторому козачому господарстві поралася стара бабуся. Скрізь було помітно старий господарський лад, але занехаяний у молодого господаря.
Після короткої розмови вони ввійшли в простору хату. Попід стінами стояли чепурні лави, по стінах — чисті миснички, полиці, рушники.
На одній полиці стояла купка книжок.
Але на підлозі валялося сміття. Видно, сам господар дуже мало дбав за це.
— Ну, чим же мені тебе шанувати! Випити хочеш, признавайся по правді?
Але Сковорода рішуче зрікся.
— Ну, так і знав! Тобі тільки в монастир—я не знаю, чому ти не пішов? Ні дівчат, ні горілки! А я, братухо, почав цідити потроху, особливо як трапиться добрий чоловік. З нудьги більш нічого робити! Біля хазяйства панькатись не маю охоти! В попи йти не збираюсь. А так, сиджу оце й для спочинку та розваги читаю Овідія[20].
— І в цьому маєш гармонію душі? — поспитав Сковорода.
— Яка там у дідька гармонія! А що ж мені більш робити? Що, я маю якийсь хист великий, чи що? Ех, братухо! Все це — ні до чого! Згниємо, помремо всі! Нащо тоді турбуватись, нащо клопотатися? Краще ні про що не думати, а так — Шукати собі щоденної розваги!
— У кожного своя вдача,— знехотя сказав Сковорода.
— Ну, а що ж ти маєш робити, друже? Яку мету собі поставив? Ти ж голова, Боже мій! — сказав Корній Загнида.
— Не знаю. Ще не думав. Якось теж не знаходжу собі стежки.
— Боже міц! Хіба ж можна! Стільки вчився, таку маєш науку — без діла! Хіба ж то можна? Можна сказати, сам як мандрівна академія!
Корній Загнида порадив Сковороді вступити до Переяславської семінарії за навчителя. Сковорода погодився.
Загнида написав листа до інспектора бурси, і Григорій на другий день, попрощавшися, пішов до Переяслава.
Єпископ був людина ретельна, дбайлива. В бурсі за всім доглядав сам, нікому особливо не довіряючи.
Сковороду прийняв і почав зразу ж повчати. Говорив старі думки, відомі Сковороді ще з часів бурсацьких.
Григорій скривився, обережно подав кілька своїх уваг, але гострих і рішучих.
Єпископ почав уважніш услухатись, розпитував про закордонне життя.
Григорій помалу, але коротко, ні на хвилину не порушуючи серйозності в голосі, почав розповідати за свої мандрівки.
— Але закордонне життя не пристало мені до вподоби, бо тамошні люди більш за земні блага дбають!
— Так, так, сину мій, починають там вольнодумствувати! Все це дуже шкодить людині. І я тобі, сину мій, раджу не йти за цими химерами чужоземними! Навчай, як завели, як поклали отці!
Сковорода знову скривився. Але далі тихо засміявся й нічого не сказав. Потому мовчки вклонився й вийшов.
В маленькій хатині, з зів’ялими квітками на лутках, у низеньких напівкруглих вікнах, Григорій завзято працював, складаючи лекції піїтики.
«Образ — це символ, це відбиток у слові переживань. Це дух Божий, що розсіявся в природі, а людина відчула його й одбила в слові».
Думка складається за думкою. І в міру того як вони розвивались, геть далі відходили всі старі підручники, безглузді, тупі й нудні.
І хотілось усе це розламати, просто викинути на смітник, а натомість вкласти живу душу.
Лекції проходили жваво й свіжо, й перший час Григорій поза ними, поза власною працею нічого не бачив.
Та що далі — Григорій став помічати, що бурсаки просто призвичаїлись і до його лекцій.
І тоді стало ясно, що загальна нудота навчання насунула хмарою й на його лекції.
В аудиторії сміялись, на задніх лавках перекидались папірцями, малювали карикатури.
Одного разу Григорій це зауважив, а в відповідь на це хтось грубо засміявся.
Більшість навчителів були жонаті, мали численні родини. Розводили свині, кури, збирали великими лантухами борошно й усім цим тішились більш, аніж наукою.
Якось покликали Григорія на родинне свято до інспектора. Туди зійшлися сливе всі навчителі. Чекали ректора й єпископа, але ті не прибули. Тоді вечірка пішла жвавіш.
Хтось на старій фісгармонії вигравав церковні мотиви. Хтось заспівав української пісні, заспівав — і замовк.
До Григорія підійшов його колега з молодших класів.
Розбалакались.
— Чому вам, колего, навчати якихось закордонних химер? — поспитав учитель.
— Тому, що я вважаю це за краще!
— Але ви цим самим одходите од заведеного порядку.
— Його заводили такі ж люди, як і ми з вами.
— О, то ви високої думки про себе. Їх складали мужі світлого розуму, Божеської думки. А ви хочете з ними зрівнятися?
— Яблуня повинна давати свій плід! Нащо ж людині його ховати?
— Не всяка яблуня добрі яблука дає!
— Але не всяка свиня може на них як слід розумітись!
Це було так спокійно й безвинно сказано, що колега лиш здивовано поглянув і не знав, чи образитись йому, чи засміятись. Далі мовчки відійшов і після того більш уже не звертався до Сковороди.
На третій день від єпископа прийшла грамота з гострим повчанням. Прочитавши, Григорій почервонів, очі йому гнівно загорілись.
Рішуче написав кілька слів на недбайливо відірваному клаптику паперу й передав послушникові.
Спокійно, з лукавою посмішкою розгорнув папірець єпископ, прочитав і знову між гнівом пробігла на устах тиха усмішка.
Aliud est sceptrum, aliud — plectrum[21].
Згадав ці слова.
— Ах, собачий син! Одна річ патериця, інша — сопілка! От загнув чумака.
Тоді так само вийняв клаптик паперу, чітко й поволі вивів кілька літер:
— Не живяше посеред дому моєго, творяй гординю.
Віддав папірець келейникові й замислився.
— Мабуть, утече. Справді, що втече! А шкода хлопця. Щирий і завзятий!
Тоді поклав спокійно хреста на повні, мов жіночі, груди, зітхнув і сів за папери.
Григорій дістав листа, так само насмішкувато розгорнув його, прочитав, усміхнувся й похитав головою.
— Ех, туполобі рясофори, годовані свині! Далеко вам, щоб нести високе насіння знання! Засохли, загрузли у власному гної.
— Відповіді, брате, не буде? —тихо поспитав послушник.
— Піди, поклонись своєму владиці й скажи, що Григорій пішов гуляти!
Після того хутко зібрав манатки, склав книжки. Прив’язав сопілку до пояса, розшукав свою високу карлючкувату палицю й вийшов. Ішов легко, повільно, не почуваючи ваги на плечах.
Зустрічав по дорозі гурти селян, рясні сади, білі хатки, що тонули в них.
І всьому радісно, по-дитячи всміхався.
У списках семінарії на виплату пенсії за той місяць проти імені Григорія Сковороди зоставалося порожнє місце.
В Томари[22] Сковорода був недовго. Спочатку манив спокій чепурного маєтку, що привабливо визирав білими плямами крізь густі кущі яворів.
Найбільшу насолоду мав, коли міг одійти далеко від будинку на леваду й там, сівши під дубом, дивився в безкраї обрії степів. Там виймав сопілку й стиха вигравав любі мелодії. Тоді степ прибирався в дивні смутні чари і, здавалося, вслухався в пісню самотнього пастуха.
А за всім тим усе дратувало в будинку.
Господиня була завжди заспана. Інколи, не соромлячись юнака, виходила в брудній одежі й довго й грубо лаяла кріпаків.
[1] «Alma mater» — «мати-годувальниця»; старовинна назва вищої школи (університету), що дає знання (духовну їжу) своїм студентам.
[2] Лавра — Києво-Печерська лавра — православний чоловічий монастир, заснований у 1051 р. вихідцями із бояр Антонієм і Феодосієм у печерах біля літньої князівської резиденції Берестове поблизу Києва. Статус «лаври» як головного великого монастиря дістав у XII ст.
[3] …Пане Сковорода! (Нім.)
[4] Синьйоре Сковорода! (Іт.)
[5] Академія — Києво-Могилянська академія — перша вища школа на Україні та в Східній Європі, заснована в 1632 р. як колегія на основі об'єднання київських шкіл — Братської і Лаврської. Статус академії присвоєно в 1701 р.
[6] Митра — позолочений головний убір, що одягається переважно під час богослужіння представниками вищого православного і католицького духовенства.
[7] Етіопи — очевидно, ефіопи.
[8] Руссо Жан Жак (1717—1778)—французький філософ-просвітитель, письменник.
[9] Мала Росія (фр.).
[10] Лейбніц Готфрід Вільгельм (1646—1716) — німецький учений, математик, філософ-ідеаліст.
[11] Монада — в ряді філософських систем — найпростіша неподільна єдність, першопочаток, основа явищ. Вчення про монади як абсолютно прості, непротяжні духовні сутності, що нібито лежать в основі будь-якого буття, є центральними в ідеалістичній філософії Лейбніца.
[12] Ганновер — місто у теперішній Федеративній Республіці Німеччині, адміністративний центр землі Нижня Саксонія.
[13] О, так… (Нім.)
[14] Мала Русь! (Нім.)
[15] Софія — Софійський собор, споруджений у Києві в 1037 р. за князювання Ярослава Мудрого на честь перемоги над печенігами в 1036 р.
[16] Китаєва пустинь — історична місцевість на околиці Києва (тепер Московський район). Із XIV ст. в Китаєві створено печерний монастир, підпорядкований із XVII ст. Києво-Печерській лаврі, т. зв. Китаївська пустинь.
[17] Видубицький — йдеться про монастир на південній околиці Києва в урочищі Видубичі (Видибичі, Видебачі, Видобачі), заснований у другій половині XI ст. князем Всеволодом Ярославичем.
[18] Вишневецький Ярема (Ієремія; 1612–1651) — український магнат, князь, який, прийнявши в 1631 р. католицтво, жорстоко розправлявся з українським населенням під час народно-визвольної війни 1648–1654 pp.
[19] Мгарський монастир, Мгарський Преображенський монастир — православний монастир, заснований 1619 р. у с. Мгарі на Лівобережній Україні (тепер Полтавської області).
[20] Овідій (Публій Овідій Назон; 43 до н. е.— близько 18 н. е.) — римський поет.
[21] Одна річ — патериця, інша — сопілка (латин.).
[22] Томара Стефан — малоросійський дворянин, сина якого Василя виховував Г. Сковорода у 1753—1759 pp. (з перервою).